השקיפות שוברת שיאים!
היום הושק באופן רשמי האתר הממשלתי החדש, "תשתיות לישראל", המרכז לראשונה תמונת מצב עדכנית ושקופה של מיזמי התשתית הלאומיים הגדולים (Mega-Projects) של מדינת ישראל. האתר נועד להנגיש לציבור, למשקיעים ולמקבלי ההחלטות את הסטטוס האמיתי של הפרויקטים, תוך שימת דגש על לוחות זמנים וביצוע מול תכנון.
מטרת הפלטפורמה
האתר משמש כ"לוח מחוונים" (Dashboard) לאומי, המציג מעקב אחר כ-17 פרויקטי ענק בתחומי התחבורה, האנרגיה והפסולת. מטרתו המרכזית היא יצירת שקיפות שלטונית בנוגע לקצב התקדמות הפרויקטים, זיהוי חסמים ושיקוף עיכובים בזמן אמת. המידע מבוסס על דיווחים רבעוניים מחייבים מצד הגופים המבצעים (כגון נת"ע, נתיבי ישראל, רכבת ישראל וחברת החשמל).
מבנה המידע והיררכיה
המידע באתר מאורגן בתצוגה היררכית המאפשרת צלילה ממידע כללי לפרטים טכניים:
פיצ'רים מרכזיים וכלים ויזואליים
השוואת לוחות זמנים
דוחות שינויים רבעוניים
תצוגות מותאמות
הפרויקטים המוצגים (רשימה חלקית)
נכון למועד ההשקה, האתר כולל את עשרת "מיזמי התשתית החיוניים המועדפים" לפי החוק:
1. מטרו גוש דן (חברת נת"ע)
2. הארכת הרכבת לקריית שמונה ואילת (חברת נתיבי ישראל)
3. רכבות קלות גוש דן (חברת נת"ע)
4. רכבות קלות ירושלים (החשב הכללי וצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
5. המסילה הרביעית באיילון (רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל)
6. תחמ"ג גוש דן (חברת חשמל לישראל)
7. תחנת כוח שורק (החשב הכללי, משרד האוצר)
8. אשכול קווי 400 שרון (חברת חשמל לישראל)
9. מיתקן פסולת נאות חובב (החשב הכללי, משרד האוצר)
10. הרחבת מסילות החוף עד מפרץ חיפה (רכבת ישראל).
ממשק משתמש (UI/UX)
האתר מעוצב בקו נקי ("Gov Design") המותאם למובייל ולדסקטופ. הניווט מתבצע באמצעות מפה אינטראקטיבית או רשימת פרויקטים. כל דף פרויקט כולל "תעודת זהות" עם נתונים כספיים, הגוף המבצע, וסטטוס נוכחי (למשל: "בביצוע", "תכנון מפורט").
משמעות עבור ענף הנדל"ן
עבור יזמים, משקיעים ורוכשי דירות, האתר מספק נתון קריטי שלא היה נגיש עד כה בצורה מרוכזת: הוודאות. היכולת לראות תאריך סיום עדכני של פרויקט תחבורתי (כמו תחנת מטרו או רכבת קלה) מאפשרת לגזור משמעויות כלכליות מדויקות יותר לגבי מועד השבחת הנכס ומועד האכלוס האפשרי ביחס לנגישות התחבורתית.
אתר "תשתיות לישראל" הוא כלי עזר טכנולוגי המנגיש דאטה ממשלתי גולמי בצורה מעובדת. הוא מחליף את הצורך באיסוף מידע ממקורות שונים ומספק תמונת מצב אחידה ורשמית למיזמי התשתית של ישראל.
עריכת עמוד – אביחי כהן




